Komputer cyklu Cyclotest MyWay Planowanie dziecka

3Planowanie ciąży – lista kontrolna

Ciąża to bardzo ważny okres w życiu kobiety, ale planowanie jej i wszystkie czynności z tym związane są równie ważne. Przygotowania do ciąży powinno się rozpocząć wizytą u lekarza, tak, by mógł poinformować kobietę o istotnych kwestiach, które mają związek z prawidłowym i zdrowym przebiegiem ciąży. Przyjmuje się, że czas, jaki kobieta powinna przeznaczyć na zrealizowanie wszystkich punktów ze swojej „listy kontrolnej” wynosi ok. pół roku. To wystarczający okres, aby załatwić wszystkie najważniejsze sprawy. Co powinno się na niej znaleźć?

  1. Łącznie ze swoim partnerem zrezygnuj z wszystkich używek! Papierosy, alkohol, narkotyki mają bardzo zły wpływ na jakość nasienia, a także na płodność kobiety. Poza tym niedozwolone jest stosowanie używek, gdy starasz się o dziecko. Nie wiesz, w którym dokładnie momencie mogła zostać zapłodniona komórka jajowa, a od tego czasu wszystkie substancje, które spożywasz, czy zażywasz mają już bezpośredni wpływ na dziecko.
  2. Ciąża wymaga energii i witalności dlatego upewnij się, czy Twoja kondycja jest na odpowiednim poziomie. Aktywny tryb życia dobrze wpływa na funkcjonowanie całego organizmu, dotlenia go i uodparnia. Ważne, abyś podczas ciąży była w swojej życiowej formie, ponieważ Twój organizm zacznie odpowiadać za zdrowie i życie dwojga ludzi. Od Ciebie zależy czy będzie na tę misję dobrze przygotowany.
  3. Zwróć uwagę na swoją dietę i to, w jaki sposób się odżywiasz. Masz czas, żeby zrezygnować z niezdrowych nawyków. Odstaw duże ilości białego cukru, wysoko przetworzone jedzenie, tłuste i niezdrowe potrawy. Kiedy zajdziesz w ciążę twoja dieta zmieni się, aż do momentu, gdy przestaniesz karmić piersią. Warto zacząć przyzwyczajać do tego organizm, by gwałtownie nie odebrać mu niektórych produktów, tylko zrobić to w miarę stopniowo.
  4. Już na kilka miesięcy przed zajściem w ciążę zacznij przyjmować kwas foliowy, który zapobiega wadom wrodzonym układu nerwowego u dziecka. Pamiętaj również o magnezie, który też jest bardzo ważny w tym okresie czasu. Zawierają go migdały, warzywa strączkowe, mleko, nabiał.
  5. Na co najmniej 3 miesiące przed zaplanowaniem ciąży zrezygnuj z antykoncepcji hormonalnej, która powoduje wahania poziomów hormonów w organizmie i jakiś czas po odstawieniu jej – płodność kobiety może być ograniczona. W szczególności dotyczy to zastrzyku antykoncepcyjnego, po którym okres powrotu do naturalnej płodności może wynosić nawet 1-2 lata.
  6. Odwiedź stomatologa i ginekologa, wykonaj podstawowe badania morfologii krwi i moczu, aby wykluczyć ewentualne infekcje. Jeśli chorujesz na coś przewlekle i przyjmujesz leki, koniecznie skonsultuj się z lekarzem specjalistą, pod którego opieką jesteś – dostaniesz szczegółowe wskazówki, dotyczące dalszego postępowania. Są to bardzo ważne czynności, które mogą wykluczyć późniejsze komplikacje. Jeśli kobieta ma jakieś problemy ginekologiczne, np. nadżerkę – powinno się je wszystkie wyleczyć nim zajdzie w ciążę
  7. Pomyśl o szczepieniach – w szczególności przeciw żółtaczce zakaźnej typu B oraz różyczce, jeśli nie byłaś na nie szczepiona. Możesz też zrobić badanie na obecność przeciwciał przeciw toksoplazmozie i cytomegalii – jeśli nie masz na nie odporności, badania te będziesz powtarzała także podczas ciąży.
  8. Zaopatrz się w literaturę dotyczącą okresu planowania ciąży oraz samej ciąży. Taka wiedza nigdy Ci nie zaszkodzi, a zawsze będziesz bogatsza w dodatkowe doświadczenia. Dla kobiety, która jeszcze nie rodziła wszystkie rzeczy z tego zakresu wydają się nowe i czasem nawet przytłaczające dlatego warto przygotować się na nie zawczasu.
  9. Jeśli przeszłaś ciężki poród, cięcie cesarskie, poronienie poinformuj o tym lekarza, bo być może da Ci jakieś szczególne instrukcje i zaleci wykonanie dodatkowych badań.
  10. Wejdź na wagę i sprawdź, czy przypadkiem wskazówka nie powinna pokazywać kilograma więcej lub mniej. Jeśli faktycznie powinnaś przytyć lub schudnąć to masz jeszcze sporo czasu, by wyregulować swoją wagę. Niedowaga wiąże się często z anemią, natomiast gdy masz nadwagę, trudniej będzie Ci potem zrzucić nadprogramowe, ciążowe kilogramy. Zarówno niedowaga jak i nadwaga mogą powodować zaburzenia płodności.
  11. Dbaj o swojego partnera! Powinien stosować się razem z Toba do wielu punktów z listy kontrolnej: odpowiednia dieta, aktywny tryb życia, zrezygnowanie z używek itd. Wiele z tych czynników ma wpływ na ruchliwość i jakość plemników, a co za tym idzie – płodność Twojego partnera. Aktywność fizyczna powoduje wzrost poziomu testosteronu u mężczyzn i jednocześnie częstszą ochotę na seks i lepszą jakość nasienia.

 

Stworzenie indywidualnej listy kontrolnej planowania ciąży jest bardzo pomocne. Można na bieżąco odhaczać rzeczy, które już się wykonało, tak by niczego nie zapomnieć. Gra jest warta świeczki, w końcu chodzi o planowanie powstania nowego życia. Warto spisać sobie najważniejsze czynności i później mieć spokojne sumienie, że zrobiło się wszystko co tylko można, aby do zapłodnienia doszło w jak najlepszych warunkach, które gwarantuje dobry stan zdrowia obojga partnerów.